Dosa dan Pahala menurut Al-Quran dan Hadis

===========
Dosa & Pahala
===========
Setiap amal perbuatan kita akan diperhitungkan. Hidup adalah medan ujian untuk menilai siapakah manusia terbaik di kalangan berbillion hamba-hamba Allah.

Dalam perjalanan rohani mentauhidkan Allah, melalui Islam, Iman dan Ehsan… Feqah, Usuluddin, Tasawwuf…
Allah swt menguji hambanya dalam setiap tingkatan, masa, ruang, mengikut kehendakNya

تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maha Suci Allah Yang di tangan-Nya-lah segala kerajaan,
dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu,
Surah Al-Mulk (67:1)

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,
Surah Al-Mulk (67:2)

Dalam menghadapi ujian Allah, dia menyediakan suatu index/ kayu ukur sebuah tindakan, apakah masuk kategori kesalahan (Dosa) atau kebaikan (Pahala) itu, adalah ketenangan dan ketidaktenangan dalam diri…….dalam hati.

Rasulullah berkata:
”Mintalah fatwa kepada hati dan jiwamu.
Kebaikan (pahala) ialah apa yang menyebabkan jiwa dan hati tenteram kepadanya, sedangkan dosa ialah apa yang merisaukan jiwa dan menyebabkan ganjalan dalam dada walaupun orang-orang telah memberi fatwa kepadamu”. (HR. Muslim)

“Tinggalkanlah apa-apa yang meragukanmu (dosa, maka berpindahlah) kepada apa-apa yang tidak meragukanmu (pahala), kerana jujur itu adalah ketenangan (pahala) dan dusta itu adalah keraguan (dosa).”
(HR. At-Tirmidzi)

Hadis daripada Al-Nawwas bin Sam’aan al-Ansari R.A bahawa Rasulullah s.a.w bersabda;
”Dosa adalah apa yang menimbulkan keresahan di jiwamu dan kamu benci ia dilihat manusia.” (Riwayat Muslim)

وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

Sesungguhnya kalau mereka beriman dan bertakwa, (niscaya mereka akan mendapat ketenangan), dan sesungguhnya pahala (ketenangan) dari sisi Allah adalah lebih baik (daripada dosa), kalau mereka mengetahui.
Surah Al-Baqarah (2:103)

Hadis daripada Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah s.a.w bersabda;
”Sesiapa yang berniat untuk melakukan suatu kebaikan namun dia tidak melakukannya, ditulis juga untuknya satu kebaikan (pahala).
Sesiapa yang berniat melakukan kebaikan lalu dia melakukannya, dituliskan untuknya sepuluh kebaikan (pahala) sehingga tujuh ratus gandaan. Sebaliknya sesiapa yang berniat melakukan kejahatan namun dia tidak melakukannya, tidak akan ditulis sebarang kejahatan untuknya, jika dia melakukannya barulah ditulis (dosa satu kejahatan untuknya)”.
(Riwayat Muslim)

Bagaimana campur tolak dosa dan pahala?
==============================
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ

Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik (pahala) itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.
Surah Hud (11:114)

Pahala, Dosa boleh erase/ padam/ tambah/ kurang?
====================================
Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar 39:53)

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). (Ali ‘Imraan 3:135)

Dalam meningkatkan Iman seterusnya ke Ehsan:
===================================
اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا

Bacalah kitabmu, cukuplah dirimu sendiri pada waktu ini sebagai penghisab terhadapmu.
Surah Al-Isra’ (17:14)

Di dunia ini, sentiasa zikir, fikir dan ikhtiar… Bahasa modern ini kita panggil Plan Do Check Action…
Allah kurniakan kita masa… Masa yang cukup untuk kita menghisab diri… Allah telah kurniakan kita sebuah neraca… Al-Furqan …Untuk mempertimbangkan tindakan kita atas segala ujian Allah.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

Hai orang-orang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, Kami akan memberikan kepadamu Furqaan. Dan kami akan jauhkan dirimu dari kesalahan-kesalahanmu, dan mengampuni (dosa-dosa)mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.
Surah Al-Anfal (8:29)

تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا

Maha suci Allah yang telah menurunkan Al Furqaan (Al Quran) kepada hamba-Nya, agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam,
Surah Al-Furqan (25:1)

وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

Dan sempurnakanlah sukatan (pertimbangan) apabila kamu menyukat (membuat pertimbangan), dan timbanglah dengan neraca yang benar. Itulah yang lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.
Surah Al-Isra’ (17:35)

Tempat simpanan dosa dan pahala?
==========================
كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ

Sekali-kali jangan curang, kerana sesungguhnya kitab orang yang durhaka (dosa) tersimpan dalam sijjin.
Surah Al-Tatfif (83:7)

كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ

Sekali-kali tidak, sesungguhnya kitab orang-orang yang berbakti itu (pahala, tersimpan) dalam ´Illiyyin.
Surah Al-Tatfif (83:18)

Pahala dan dosa penentu bahagia dan sengsara hidup di dunia dan di akhirat.
======================================================
Di akhir hayat nanti pengadilan dijalankan Allah

الْيَوْمَ تُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ ۚ لَا ظُلْمَ الْيَوْمَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ

Pada hari ini tiap-tiap jiwa diberi balasan dengan apa yang diusahakannya. Tidak ada yang dirugikan pada hari ini. Sesungguhnya Allah amat cepat hisabnya.
Surah Al-Mu’min (40:17)

يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا

(Ingatlah) suatu hari (yang di hari itu) Kami panggil tiap umat dengan pemimpinnya; dan barangsiapa yang diberikan kitab amalannya di tangan kanannya maka mereka ini akan membaca kitabnya itu, dan mereka tidak dianiaya sedikitpun.
Surah Al-Isra’ (17:71)

وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ

Adapun orang yang diberikan kepadanya kitabnya dari sebelah kirinya (berdosa), maka dia berkata: Wahai alangkah baiknya kiranya tidak diberikan kepadaku kitabku (ini).
Surah Al-Haqqah (69:25)

فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ

Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan (pahala) seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.
Surah Az-Zalzalah (99:7)

وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ

Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan (dosa) sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.
Surah Az-Zalzalah (99:8)

Pahala dan dosa benar-benar menunjukkan besarnya rahmat dan kasih sayang Allah kepada kita hamba-hamba-Nya.

Dihisab/ Tanpa hisab?
================
Dari ‘Aisyah (Ummul Mukminin): Nabi bersabda, “Tiada seorang pun yang dipanggil untuk dihisab pada Hari Kebangkitan, melainkan hanya akan binasa.”. Aku bertanya, “Wahai Nabi ALLAH! Bukankah ALLAH telah berfirman, “Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, maka dia akan dihisab dengan hisab yang mudah? (QS.84:7-8). Nabi ALLAH bersabda, “Tersebut maksudnya hanyalah pembentangan kitab amalan, tetapi barangsiapa yang kitab amalannya dipersoalkan pada Hari Kebangkitan, pastinya akan diazab.”. (HR Bukhary: Kitab #76, Hadith #545)

إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ

“Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan balasan mereka dengan tanpa dihisab”. [Surah az-Zumar, ayat 10]

Dari Ibnu ‘Abbas: Nabi bersabda, “Umat Manusia dipertunjukkan di hadapanku dan aku melihat seorang Nabi melewati dengan sekumpulan besar pengikutnya, dan seorang Nabi lagi melewati dengan hanya sekumpulan kecil pengikut, dan seorang lagi Nabi melewati dengan hanya 10 orang pengikut, dan seorang lagi Nabi melewati dengan hanya 5 orang pengikut, dan seorang lagi Nabi melewati hanya berseorangan. Kemudiannya aku memandang lagi lalu melihat segolongan manusia yang besar jumlahnya, lalu aku bertanyakan Jibril, “Adakah mereka ini pengikutku?”. Dia menjawab, “Tidak, tetapi pandanglah ke sebelah ufuk.”. Aku memandang lalu melihat segolongan manusia yang teramat besar jumlahnya. Jibril berkata, “Mereka itulah para pengikutmu, dan yang di barisan hadapannya ialah 70,000 orang yang langsung tidak dihisab amalan mereka dan tidak pula mereka diazab.”. Aku bertanya, “Kenapa sedemikian?”. Dia menjawab, “Oleh kerana mereka itu tidak terlibat dalam melecurkan diri, tidak terlibat dengan Ruqyah, tidak terlibat dengan khurafat; mereka hanya yakin dengan Tuhan mereka semata-mata.”. Mendengar itu, ‘Ukashah bin Mihsan bangun lalu berkata, “Mohonlah dari ALLAH supaya aku salah seorang dari mereka.”. Nabi bersabda, “Ya ALLAH, jadikan dia salah seorang dari mereka.”. Kemudian seorang lelaki lain bangun seraya berkata, “Mohonlah dari ALLAH supaya aku salah seorang dari mereka.”. Nabi bersabda, “Ukashah telah mendahului kamu.” (HR Bukhary: Kitab #76, Hadith #549)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s